Fakta om en rotaryklubb

Rotaryklubben er selve ryggmargen i den internasjonale rotarybevegelsen. Her møtes

medlemmene hver uke til frokost-, lunsj-, middags- eller kveldsmøter. Rotarymøtene

skal være en god blanding av skjemt og alvor hvor både samfunnsspørsmål og

Rotarysaker diskuteres.

Medlemsskap i en rotaryklubb baserer seg i hovedsak på yrkestilhørighet og skjer ved

invitasjon fra klubben.

Rotaryklubben er medlem av Rotary International. Et rotarymedlem har rett til å møte i

enhver annen rotaryklubb hvor som helst i verden.

 

Etableringen

En rotaryklubb etableres med "fadderskap" fra en eksisterende klubb i sitt område, enten

som en tilleggsklubb med samme territorium som den gamle, eller med et særskilt utskilt

territorium.

Initiativet til nyetableringen tas gjerne av en klubb eller av distriktsguvernøren.

Guvernøren oppnevner en representant - GOSPREP ("Governor's Special

Representative") - blant medlemmene av den eksisterende klubben. Denne søker å finne

fram til en kjerne av interesserte personer i området for å oppnå iallfall det

minimumsantall på 25 medlemmer Rotary International krever for å godkjenne en ny

klubb. Man må også kunne legge fram en liste på minst 40 klassifikasjoner.

Når minimumsvilkårene for inntreden i Rotary International er oppfylt, holdes et

organisasjonsmøte til foreløpig organisering av klubben. Fra dette tidspunkt kalles

klubben "provisional" og starter regelmessig møtevirksomhet. På et litt senere tidspunkt

godkjenner RI klubben og utsteder "charter" (stiftelsesbrev) for den.

 

Styret

Klubbens øverste myndighet er styret. Det velges for ett år om gangen, og består som

regel av president, visepresident, past president og 3-6 styremedlemmer, hvorav én

sekretær og én kasserer. Klubben ledes av klubbpresidenten. Styrets sammensetning og

oppgaver er nærmere beskrevet i Rotarys klubblov og vedtekter.

Betingelser for medlemskap

I Rotarys lover er det satt betingelser/krav til dem som skal bli medlemmer av en

Rotaryklubb. I korthet kan de sammenfattes i følgende fire hovedkrav:

være voksne personer med god karakter og med god anseelse i utøvelsen av sitt yrke,

inneha ledende eller selvstendig stilling innen yrket/bedriften/organisasjonen,

være personlig, aktivt virksom innen det yrket/den klassifikasjon som vedkommende dekker,

ha sitt arbeids- eller bosted innenfor klubbens (eller nærmeste tilgrensende klubbs eller kommunes) territorialgrense.

Når det gjelder former for medlemskap og opphør av medlemskap, finnes dette nærmere

beskrevet i Rotarys lover og vedtekter.


 

Lover og vedtekter

Rotary International har vedtatt en klubbgrunnlov som gjelder for alle rotaryklubber

uansett hvor på kloden klubben befinner seg. Denne loven skal etterleves, og klubbene

kan ikke forandre eller fravike den.

Det er videre gitt særskilte standardvedtekter for fastsettelse av klubbens interne

organisasjonsmønster, møtested og -tid m.m. I vedtektene er klubbene gitt visse friheter

og valgmuligheter, og de kan avpasses etter klubbens størrelse m.m.

Rotary er ingen hemmelig organisasjon, og det finnes ingen hemmelige, rituelle

opptaksseremonier. De lover og regler som gjelder for organisasjonen er åpne og

tilgjengelige for enhver som inviteres til å bli rotarymedlem eller av andre grunner ønsker

å sette seg inn i Rotarys formål, lover og vedtekter.

Klubbloven og standardvedtektene er i sin helhet tilgjengelige på internett.

Ved søknad om opptak i Rotary International må klubben vedta RIs lover og vedtekter,

og forplikte seg til å overholde og etterleve disse.


Grunnprinsipper

De viktigste grunnprinsippene som Rotary bygger på er:


·         - rotasjonsprinsippet

·         - klassifikasjonsprinsippet

 

Rotasjonsprinsippet

innebærer at man i stor utstrekning ikke kan sitte mer en ett år i sitt verv i Rotary. Dette

sikrer at man hvert år får fornyelse og variasjon i ledelse og drift av hvert ledd i

organisasjonen. Men for å ivareta ønsket om kontinuitet, er de en del unntak fra

hovedregelen.

"Manual of Procedure" nevner klubbfunksjoner som sekretær og kasserer og visse

komitéformenn som mulige unntak fra rotasjonsprinsippet.

 

Klassifikasjonsprinsippet

bygger på ønsket om å gi klubben en slik sammensetning at den gir et bilde av det samfunn den skal leve og virke i. I prinsippet skal man ved valg av nye medlemmer først bestemme seg for hvilke yrkesgrupper - klassifikasjoner - man ønsker å få representert i klubben, og så gå ut og finne en interessert, god representant for denne klassifikasjonen. Rotarymedlemmet er således forutsatt å være en representant for sitt yrke i rotaryklubben. Klassifikasjonsprinsippet, med den yrkesmessige spredning det innebærer, gjør klubbene til meget interessante fora for gjensidig orientering og utveksling av erfaring og meninger, og motvirker effektivt at klubbene utvikler seg til fag- og/eller interesseorganisasjoner. Din tittel er aldri din klassifikasjon.